Partnerzy serwisu:
Pasażer

Mazowieckie: Piaseczyńska wąskotorówka w ruchu codziennym? Potrzebne analizy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Mazowieckie: Piaseczyńska wąskotorówka w ruchu codziennym? Potrzebne analizy
fot. Gmina Piaseczno
Niedawne zmiany prawne dotyczące kolei wąskotorowych zwiększają szanse na ich wykorzystanie w codziennym ruchu planowym. Samorząd województwa mazowieckiego twierdzi, że linie z torem węższym niż normalny mogą z powodzeniem uzupełniać system komunikacyjny. Mówi jednak także o potrzebie wykonania głębszych analiz konkretnych przypadków.

Niedawno weszło w życie rozporządzenie ministra infrastruktury, które znacznie podnosi limit prędkości dopuszczalnych na liniach wąskotorowych. O ile jeszcze na początku roku nie było możliwe prowadzenie ruchu szybciej niż 40 km/godz., aktualnie od strony formalnej dopuszczalne jest uruchamianie pociągów jadących nawet 80 km/godz. Choć aby wykorzystać nowe uwarunkowania w praktyce, konieczne byłyby inwestycje zapewniające odpowiedni standard torów i taboru, dokument otworzył drogę do przywrócenia regularnego ruchu rozkładowego na niektórych liniach zamkniętych bądź wykorzystywanych tylko jako turystyczne.

UMWM: wąskotorówki mogą działać, jeśli mają odpowiedni standard

Czy wobec tego samorząd województwa mazowieckiego zamierza dążyć do włączenia wybranych odcinków w regionalny system transportowy? Droga do tego celu jest bardzo daleka, ale podjęcie działań w tym kierunku nie wydaje się wykluczone. Pytane o tę kwestię Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego powołało się na swoją odpowiedź udzieloną w 2023 r. w ramach ankiety dotyczącej planowanej wówczas przez CPK budowy nowej linii kolejowej z Centralnego Portu Komunikacyjnego do Grójca i Warki.

– W naszej opinii system kolei wąskotorowej może być komplementarny do systemu kolei tradycyjnej. Odpowiednie parametry techniczne kolei wąskotorowej, pożądany czas przejazdu oraz zadowalająca oferta przewozowa przy jednoczesnym zintegrowaniu węzłów i punktów przesiadkowych mogą stanowić alternatywę w dojazdach do pracy czy szkoły – usłyszeliśmy. Najbardziej prawdopodobne byłoby przy tym wznowienie przewozów na dawnej Grójeckiej Kolei Dojazdowej na odcinku z Piaseczna do Grójca.

Potrzebne badanie zapotrzebowania na przewozy

– Możliwość organizacji przewozów przez samorząd województwa z wykorzystaniem w ruchu regularnym Piaseczyńsko-Grójeckiej Kolei Wąskotorowej nigdy nie była przedmiotem analiz – zaznacza UMWM. Region zastrzega więc, że ewentualne decyzje w tej sprawie musiałyby zostać poprzedzone badaniami zapotrzebowania społecznego. Niezbędne miałoby być też określenie aktualnego stanu technicznego linii, przystanków i taboru, a także zakresu niezbędnych inwestycji.

Urząd marszałkowski podkreśla, że analizy musiałyby uwzględniać wskazanie źródła finansowania prac. Przypomnijmy, że Piaseczyńsko-Grójecka Kolej Wąskotorowa to system o szerokości toru 1000 mm. Regularny ruch pasażerski był tam prowadzony do roku 1991. W 2002 r. ówczesne PKP przekazały zarząd nad koleją samorządowi powiatu piaseczyńskiego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wąskotorówki mogą znacznie przyspieszyć. Czas na inwestycje?

Prawo i polityka

Wąskotorówki mogą znacznie przyspieszyć. Czas na inwestycje?

Kasper Fiszer 22 czerwca 2025

Polacy lubią jazdę po wąskim torze

Pasażer

Polacy lubią jazdę po wąskim torze

Urząd Transportu Kolejowego 24 maja 2025

Niemcy. Wąskim torem nad Bałtyk

Pasażer

Niemcy. Wąskim torem nad Bałtyk

Przemysław Jezierski 30 marca 2025

Ozorków: Na odbudowę wąskotorówki potrzeba 5-6 mln zł

Infrastruktura

Zobacz również:

Wąskotorówki mogą znacznie przyspieszyć. Czas na inwestycje?

Prawo i polityka

Wąskotorówki mogą znacznie przyspieszyć. Czas na inwestycje?

Kasper Fiszer 22 czerwca 2025

Polacy lubią jazdę po wąskim torze

Pasażer

Polacy lubią jazdę po wąskim torze

Urząd Transportu Kolejowego 24 maja 2025

Niemcy. Wąskim torem nad Bałtyk

Pasażer

Niemcy. Wąskim torem nad Bałtyk

Przemysław Jezierski 30 marca 2025

Ozorków: Na odbudowę wąskotorówki potrzeba 5-6 mln zł

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5